Motor vervangen

Alles wat met de motor te maken heeft
Plaats reactie
SpiderRider
Berichten: 1
Lid geworden op: 11-10-2012 21:22

Motor vervangen

Bericht door SpiderRider » 28-11-2012 21:59

Ik heb momenteel een 1438cc motor in mijn spider liggen, rijdt op zich lekker, maar een beetje meer zou leuk zijn. In de garage staat dan ook sinds kort een supermooi 1608cc blok klaar (gereviseerd en opgebouwd) en die wil ik in mijn spider hebben. Nu ben ik aan het kijken waar ik hierbij tegenaan ga lopen. Past bijvoorbeeld de versnellingsbak gewoon op beide blokken, welke materialen heb ik nodig (pakkingen of zo), etc.

Wie heeft hier ervaring mee en/of goede tips & tricks?

SpiderRon
Berichten: 15
Lid geworden op: 28-09-2012 20:48

motor

Bericht door SpiderRon » 03-12-2012 21:40

Beste SpiderRider,

Volgens mij zijn er twee type versnellingsbakken in de Spider geleverd. Het eerste type voor de 1400 en de 1600 serie en het latere type voor de 1800 en de 2 liter motoren. Het verschil zit in het koppelingshuis, het latere type is wat groter. Jij praat over een motor wissel van 1400 naar 1600, dus deze zou eigenlijk moeten passen. Vergelijk anders even een afbeelding van het latere type op mijn site met de jouwe.

Groet SpiderRon.

Beerhunter
Berichten: 1
Lid geworden op: 24-03-2013 13:32

Bericht door Beerhunter » 24-03-2013 17:58

Misschien kan de hoogte van het blok ook een probleem opleveren.
Ik heb zelf een 2.0 blok uit een 131 Racing in mijn 1969 AS liggen.
Dit blok is hoger dan de 1438cc die origineel gemonteerd is. De latere versies (volgens mij al vanaf de BS) hebben een andere, lagere vooras en de bekende bulten op de motorkap om het hogere blok toch onder de kap te laten passen.

Ik heb een k&n luchtfilter gemonteerd zodat de motor de kap niet altijd omhoog drukt, maar zelfs dat werkt helaas niet altijd...

Plaats reactie