motor stottert en slaat af

Alles wat met de motor te maken heeft
Plaats reactie
tonj
Site Admin
Berichten: 37
Lid geworden op: 18-09-2012 19:34

motor stottert en slaat af

Bericht door tonj » 10-06-2013 12:00

Gisteren naar de technodag van het Fiat 124 Spider Register in Amersfoort geweest. Op de heenweg liep de auto als een zonnetje. Echter op de terugweg zag ik bij een snelheid van circa 110 km de toerenteller telkens uitschieten van 4000 naar 5000 toeren zonder gas bij te geven. Zo'n 10 km voor thuiskomst begon de motor af en toe in te houden. Bij thuiskomst sloeg de motor voor de garage af en wilde niet meer starten. Pas na een uur sloeg de motor na een keer starten weer keurig aan. Ik durf er nu niet mee te rijden voordat ik weet wat er aan de hand zou kunnen zijn. Daarom de vraag wat is er aan de hand en welke stappen kan ik ondernemen om e.e.a. op te lossen. Ik heb helaas 2 linker handen en weinig kennis van autotechniek dus als iemand zegt om dan maar overal af te blijven en rustig naar een garage te rijden dan neem ik dat advies wel ter harte.

Overigens was de rit naar Amersfoort de moeite waard.

tonj
Site Admin
Berichten: 37
Lid geworden op: 18-09-2012 19:34

motor stottert en slaat af

Bericht door tonj » 22-07-2013 11:58

Het probleem zat in de HAL-gever van de elektronische ontsteking. Bij het vervangen hiervan zag ik dat de onderplaat (magnetisch plaatjes) helemaal aan gruzelementen was. Na vervanging loopt de auto weer als een zonnetje. SpiderRon wordt hierbij bedankt voor de tip.

Busje
Berichten: 22
Lid geworden op: 07-08-2014 19:19

Bericht door Busje » 29-02-2016 16:41

Afgelopen jaar de ontsteking vervangen, ook omdat deze steeds verliep. Dan krijg je dezelfde problemen als hier boven beschreven.
Ik heb gekozen voor een 1,2,3 ontsteking. En ben er content over.
Geen gedoe meer met de Hall-gever, die toch de bedrijfszekerheid vaak nadelig beïnvloed. :)

Plaats reactie