Achterverlichting

Alles wat met de elektrische installatie heeft te maken
Plaats reactie
gerrit
Berichten: 5
Lid geworden op: 10-07-2013 10:08

Achterverlichting

Bericht door gerrit » 05-08-2013 17:49

Ik heb een probleempje waar ik na een jaar pas achterkom. Als ik mijn licht aanzet doet mijn voorlicht het wel maar mijn achterlicht niet. Bovenop het stuur zit nog een schakelaar die als ik hem in de middenstand zet wel zorgt dat de achterverlichting het doen. Omdat ik pas deze maand een keer met licht heb gereden , kwam ik er achter dat deze schakelaar bij een bocht terug springt naar links of rechts waardoor ik op dat moment geen achterverlichting heb. Ik heb de auto 2 jaar geleden gedemonteerd voor de spuiter gekocht en na het spuiten enkel de draden weer aangesloten op dedaar voor bestemde stekkers (volgens mij kom dit maar op 1 manier) Uit de manual blijkt dat de schakelaar voor parkeer verlichting is het is een spider van 1984, mij lijkt dat de achterlichten het ook gewoon moeten doen als dhet licht wordt ingeschakkeld. Heb ik toch iets verkeerd aangesloten of moet ik gaan zoeken naar een kabelbreuk?? Gelukkig komt hij wel door de APK omdat er dan niet mee gereden wordt , maar het is toch vervelend rijden s'avonds.

Marc
Berichten: 2
Lid geworden op: 20-03-2013 20:30

Bericht door Marc » 09-08-2013 21:12

Mogelijk gaan voor de simpele oplossing : is het een usa uitvoering , dan heb je van die zij lichten achteraan die mee branden met de normale verlichting . trek vandaaruit een nieuwe draad naar de beide achterlichten . wel de bestaande draden van de lichten afkoppelen .
het is wel niet de originele oplossing maar het kan wel veel meet en opzoekwerk besparen .
Mvg Marc

gerrit
Berichten: 5
Lid geworden op: 10-07-2013 10:08

Bericht door gerrit » 14-08-2013 13:25

Marc, bedankt voor het meedenken maar ik ben bang dat jouw oplossing ook niet gaat werken omdat de bedraading voor de zij verlichting vanf het zelfede contact komt (vanaf de achterlichten) en mogelijk door dezelfde draad van stroom wordt voorzien. Maar ik kan het in ieder geval proberen. Een mogelijk andere(makkelijke) oplossing die ikzelf nog zie is kijken of ik iets aan de schakelaar bovenop de stuurkolom kan doen zodat hij niet meer terug springt als ik het stuur verdraai (al weet ik zo snel niet hoe).
mvg
Gerrit

Plaats reactie