Start en valt uit

Alles wat met de motor te maken heeft
Plaats reactie
Klaze
Berichten: 4
Lid geworden op: 30-11-2012 10:07

Start en valt uit

Bericht door Klaze » 04-12-2012 13:06

Hallo,

Ik heb een Fiat 124 Spider (USA) uit 1979.
Deze auto is in Amerika gekocht en sinds de auto in Nederland is, start de auto goed, maar valt daarna gelijk weer uit.
Ik heb al van alles bekeken en door gemeten, maar kom er niet achter wat er aan de hand is. Ik heb de injectors schoonlaten maken, de computer na laten kijken, andere luchtmassameter geprobeerd etc etc.
Maar helaas nog steeds wil de motor niet blijven lopen.
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Groet!

SpiderRon
Berichten: 15
Lid geworden op: 28-09-2012 20:48

motor slaat direct weer af.

Bericht door SpiderRon » 04-12-2012 16:49

Beste Klaze,

Op mijn site staat het manual over het Bosch L-jetronic Fuel Injec. systeem. Hierin staat beschreven hoe je het één en ander kunt testen ten aanzien van jou probleem. Misschien heb je dit manual al maar vaak kun je het probleem alleen oplossen door alles te testen. Jou probleem staat op pagina 17 in het manual onder de knop (informatie) op mijn site. Heb je ook al naar de brandstofpomp opbrengst gekeken?

Groet SpiderRon.

Klaze
Berichten: 4
Lid geworden op: 30-11-2012 10:07

Bericht door Klaze » 02-01-2013 15:38

Hallo Ron,

Dank voor je antwoord. In de tussen tijd al veel gedaan aan de Spider. Ben er achter gekomen dat er iemand aan heeft gesleuteld die dit beter niet had kunnen doen.
Heb de motor opnieuw afgesteld en daarna weer helemaal opgebouwd er is veel afgeweest oa de radiateur en de dynamo etcetc. Ik heb de auto zonder al deze toebehoren kunnen verplaatsen en kon ik de motor op 1500 toeren draaiend houden. Daarna de auto weer opgebouwd en het probleem was weer terug. Starten en gelijk uitvallen... uiteindelijk start de auto goed en blijft deze draaien wanneer ik de dynamo los koppel. Het lijkt dus in de dynamo te zitten. Geeft denk ik kortsluiting en/of een piekspanning ofzo... ik heb daar nog nooit van gehoord. Is dit mogelijk?

Grt, Klaas

SpiderRon
Berichten: 15
Lid geworden op: 28-09-2012 20:48

Bericht door SpiderRon » 02-01-2013 19:46

Beste Klaas, mooi dat je het uiteindelijk gevonden hebt, Het is goed mogelijk dat de dynamo sluiting veroorzaak. Je geeft aan als je de dynamo loskoppelt de motor blijft draaien dus daar moet het probleem wel zitten. Nu is alleen de vraag wat het probleem veroorzaakt in de dynamo, het kan in de wikkeling, spanningsregelaar of diodebrug zitten. Het is natuurlijk ook belangrijk welke dynamo er in jouw Fiat zit, dit is voor een '79 normaal de Bosch 55A met een interne spanningsregelaar. Ik zal op mijn site onder het menu Fiat Alternator Manual de betreffende pagina's uit het Service Manual plaatsen zodat je de dynamo kunt doormeten.

Groet Ron.

SpiderRon
Berichten: 15
Lid geworden op: 28-09-2012 20:48

Bericht door SpiderRon » 02-01-2013 21:08

Beste Klaas, ik heb de pagina's net online gezet onder de knop informatie zodat je deze kunt gebruiken voor het doormeten. De sluiting in de dynamo kan eventueel een storing in de elektronische control unit veroorzaken waardoor de motor direct weer afslaat na het starten. Controleer ook de bedrading naar de Dynamo en of deze juist is aangesloten.

Groet Ron.

Klaze
Berichten: 4
Lid geworden op: 30-11-2012 10:07

Bericht door Klaze » 09-01-2013 10:18

Beste Ron,

Inmiddels weer een weekje verder en heb ik de dynamo laten controleren. Deze was (helaas) niet kapot, de koolborstels waren wat versleten, maar dit kan het probleem niet veroorzaken (koolborstels zijn wel vervangen) De controleur gaf nog aan dat ik de draden van de dynamo aan elkaar moest verbinden, toen liep de motor, niet goed, maar hij bleef wel draaien...
Probleem dus nog niet opgelost... :?
Je geeft nog aan dat het probleem in de elektronische control unit kan zitten, bedoel je daarmee de computer? Want deze heb ik laten controleren en was goed. Zit er ook en start relais in de auto? (in Jip&Janneke taal: zo'n klein, zwart blokje?) zo ja waar?

Grt, Klaas

SpiderRon
Berichten: 15
Lid geworden op: 28-09-2012 20:48

Bericht door SpiderRon » 09-01-2013 21:56

Hallo Klaas, ik lees dat je de dynamo hebt laten controleren en dat deze uiteindelijk toch goed is. Ik neem dus aan dat ook de laadspanning van de dynamo goed is, alleen snap ik niet wat je bedoeld met wat de controleur je verteld om de draden van de dynamo met elkaar te verbinden. Heb je ook de aansluitingen gecontroleerd met de schema’s van de site van http://www.artigue.com/fiat/ , hierin staan alle juiste kleuren en aanwezige relais en hoe is de staat van de accu?

Groet Ron.

Klaze
Berichten: 4
Lid geworden op: 30-11-2012 10:07

Bericht door Klaze » 10-01-2013 09:27

Hallo Ron,

De spanning is inderdaad goed, de controleur heeft hem op een dynamo testbank getest en deze gaf aan dat het goed was. De accu is ook perfect!
Ik heb gedaan wat die controleur aangaf en toen liep de motor, ik die man weer gebeld en gevraagd, wat nu? Hij gaf aan dat dit eigenlijk niet kan en ik de auto maar naar hem moest brengen dan zal hij het wel oplosssen en daar heb ik geen zin in, wil het graag zelf oplossen en weten wat er aan de hand is. Volgens mij sluit je de dynamo zo buiten het hele circuit en kun je controleren of de dynamo het wel of niet doet, vandaar dat die man het ook niet snapt.
Ik heb op de startmotor, dynamo en startslot aparte plus gezet, dus niet via elkaar geschakeld, ook dan start de motor en blijft deze lopen. Het zit dus ergens in een van deze dingen.

Site heb ik nog niet bekeken, zal dat gelijk eens doen.
Bedankt voor je reacties.

SpiderRon
Berichten: 15
Lid geworden op: 28-09-2012 20:48

Bericht door SpiderRon » 10-01-2013 14:19

Klaas, heb je ook alle bedrading nagelopen cq doorgemeten omdat de bedrading van de Spider vaak op de aansluitingen (stekkers) slechte verbinding maakt. Ook komt het vaak voor dat er bij de kabels met name de isolatie nog wel eens wil openbreken omdat deze in de loop der jaren erg hard wordt. Dit kan dan weer zorgen voor lekstroom of sluiting. Bij de kabelboom uit mijn eigen Spider is dit ook het geval. Het mooiste is dan ook als je de kabels afzonderlijk door meet met een multimeter om er zeker van te zijn dat deze goed zijn. En heb je ook je contactslot doorgemeten? Als ik de laatste regel van je antwoord lees dan moet het haast wel in de bekabeling zitten omdat de motor wel blijft lopen door de extra plus draden.

Groet Ron.

jgvermeij
Berichten: 2
Lid geworden op: 12-10-2015 20:17

motor valt uit

Bericht door jgvermeij » 10-10-2016 17:12

Heb net zoiets meegemaakt, zie vorige berichten Plotseling startte de motor nog wel, maar viel na een paar seconde weer uit. Bleek dat de slang naar het lucht filter een beetje los was geschut. Hierdoor werd valse lucht aangezogen. Bij het starten voelt de air flowmeter nog niets, maar na een paar seconde meet hij verkeerd, waardoor de motor afslaat. Na goed vastzetten van de metalen klem liep de motor weer zoals het hoorde.

Plaats reactie